Blog

Blog

Sover du godt? (godt NOK?)

SøvnPosted by Pernille Neess Blix 13 Apr, 2015 10:51:10
Hvordan sover DU??

Der er sikkert mange, der kan nikke genkendende til dette: Vækketuret ringer, og du føler dig IKKE helt udhvilet. Hvorfor? Når vi sover så restituerer og genopbygges kroppen. Både fysisk og mentalt. Hver evig eneste nat udskiller vores krop mellem halvanden og to kg celler. Det kan sammenlignes med, at din benzintank bliver udskiftet i løbet af natten, og bliver fyldt op med endnu en ny frisk dunk benzin, så dagens strabasser og udfordringer på ny, kan tages i mod. Men mangler du derimod din nattesøvn, vil din krop rent fysiologisk opleve det som stress. Fordi den ikke får lov til at re-generere sig.

Søvnens faser:
– Indsovning: Hvis du her vågner under indsovningen, vil det føles som om du slet ikke har sovet.
– Let søvn: Her sover du meget let og overfladisk.
– Dyb søvn: Når du bliver vækket i den dybe søvn, vil du have svært ved at vågne. Du kan føle dig omtumlet, forvirret, smadret. Det er her, under den dybe søvn, at din krop restituerer aller mest. Den dybe søvn ligger primært i den første del af natten. Men hvis du er stresset, udebliver den dybe søvn ofte.
– REM-søvn (drømmesøvn) : Du kan drømme i alle faser af din søvn, men den mest levende drøm findes her i REM-søvnen. Det er b.la. også her i REM-søvnen at alle dine daglige indtryk bearbejdes. Den ligger primært i den sidste del på natten. Især når man har små børn, kommer den eventuelt manglende søvn til at mærkes på egen krop. Det gjorde den i hvert fald på mig.

Fra min datter var 3 måneder til hun var et år, sov hun KUN 25 min. af gangen. Både i dagtimerne OG om natten. Så det første år kom jeg ALDRIG i hverken den dybe søvn eller REM-søvnen. Og det gjorde hun heller ikke. Det var ligesom at hendes lille krop vågnede af sig selv. Og dermed gjorde min det jo også. Det var piv hårdt, husker jeg, fordi kroppen nærmest kommer over i en alarmberedskabs tilstand. På vagt. På daværende tidspunkt sagde jeg til mig selv: "når jeg ikke kan få sovet, ej heller i dagtimerne, kan jeg jo lige så godt få lavet noget". Så jeg var meget aktiv. Måske fordi jeg så ikke blev tvunget til at mærke, hvor træt min krop reelt var. Så fik jeg barn nr. 2, og den manglende søvn fortsatte. Men langsomt befandt min krop sig i et konstant kronisk alarmberedskab. Fordi kroppen opfattede det som en fare, at skulle op om natten hele tiden, og at den derfor skulle være kampberedt. Personligt har jeg helt klart altid været et menneske, der har haft brug for meget søvn og hvile. Og det reagerede min krop kraftigt på, da det ikke kunne lade sig gøre. Aldrig at få ro.

Søvnproblemer kan opleves meget forskelligt. Nogle vågner flere gange i løbet af natten. Nogle gange pga. børnene, andre gange vågner kroppen af sig selv. Mange lister så ud på wc'et, "hvorfor skulle man ellers vågne?" Mange kan have udfordringer med at falde i søvn igen efterfølgende, og ligger og vender og drejer sig. Nogle har meget svært ved bare at falde i søvn om aftenen. Årsagerne kan være mange ja: stress, angst, bekymringer, depression, tankemylder, kriser, sorg, medicin, overgangsalder, smerter, samt uhensigtsmæssigt åndedræt. Men langt størstedelen af dem der har problemer, er folk der på den ene eller anden måde, er overbelastede.

I dagens Danmark udskrives der uhyrligt meget sovemedicin. Men medicinen fremkalder bare en kunstig tilstand, som minder om søvn, men den vigtige REM-søvn ødelægges. Medicinen er vanedannende, og vil kræve større og større doser, og den bedøver og sløver kroppen. I min optik skal sovemedicin kun skal bruges i “nødstilfælde” og i en meget kort periode, og efterfølgende skal det langsomt trappes ud af kroppen igen, fordi det ellers skader kroppen mere end det gavner, på den lange bane. For hvad er det der gør, at man har en dårlig nattesøvn? Kortisol er et af vores stresshormoner, som virker aktiverende om dagen. Niveauet er naturligt meget lavt om natten, så vi kan sove, og højt om dagen så vi kan udrette noget. Men hvis vi er stressede, er koncentrationen højere end normalt hele dagen. Det gør, at det kan være svære at falde i søvn, eller sove igennem. Samt omkring ved 3-4 tiden er kortisolproduktionen højst, og ofte kan folk vågne her, ude af stand til at falde i søvn igen.

Jeg selv kunne sagtens falde i søvn før min stress sygemelding. Ja faktisk var jeg så smadret, at jeg altid faldt i søvn med det samme som mit hoved ramte puden. Men året inden min sygemelding, når jeg tænker tilbage, vågnede jeg hver nat 2-3 gange, fordi jeg skulle tisse. TROEDE jeg. Jeg husker hvordan min krop bare vågnede og satte sig op på sengekanten og tænkte “når, det må være fordi jeg skal tisse”. Men det var ikke tissetrangen nej, og det var ikke fordi jeg havde en lille "amme"blære. Det er ikke normalt, at skulle tisse flere gange om natten. Blæren mærker først øget tissetrang omkring de 350-450 ml. urin.
Så årsagen var min stress. Overbelastning.

Jeg mærker virkelig stadig, hvor stort et behov min krop har for at restituere og bearbejde og lade op.. Selvfølgelig fordi at min krop, hjerne og hele nervesystemmet har taget skade på en måde.. Så jo, jeg kan godt forstå at man bruger “ingen søvn” som tortur i visse lande. For det er tortur, når et menneske enten af udefra kommende faktorer eller af en selv, ikke får sin vitale søvn. For den er livsvigtig, for at vi kan fungere optimalt.
Igennem det første halve år af min sygemelding, begyndte jeg for første gang i flere år at drømme. At huske drømmen fra REM-søvnen. Jeg har heldigvis lært på den hårde måde, at prioritere søvnen, som den aller vigtigste ting i mit liv. Og ja, hvis det er på bekostning af andre ting.

Det vigtigste er vel bare at lytte til sin krop. Når den fortæller dig du er træt, så gå dog for helvede i seng med det samme. Lad være med at overhør den med kaffe, sodavand, smøger, slik eller andre stimulanser. Og sæt så pris på, at du kan sove og falde i søvn. Værdsæt det!

Og hvis ikke... Så kan massage hjælpe din krop med at blive beroliget og bringe nervesystemet ned, og coaching kan være med til at give dig et overblik over, hvor der er ubalance henne i dit liv. Hvis et menneske har svært ved at slappe af og finde ro, så er der oftest en årsag. Og den skal findes.



www.nostress-massage.dk